قوانین معافیت از خدمت سربازی

قوانین معافیت از خدمت سربازی

پورتال جامع قوانین نظام وظیفه و قوانین معافیت از خدمت سربازی
قوانین معافیت از خدمت سربازی

قوانین معافیت از خدمت سربازی

پورتال جامع قوانین نظام وظیفه و قوانین معافیت از خدمت سربازی

ضوابط اختصاصی معافیت کفالت خواهر

ضوابط اختصاصی معافیت کفالت خواهر

شرایط استفاده از معافیت کفالت خواهر به شرح زیر است:  

شروط اصلی برای معافیت کفالت خواهر

 الف) پدر فوت کرده باشد

ب) مشمول تنها برادر بالای 18 سال او باشد

ج) خواهر سرپرست دیگری غیر از مشمول نداشته باشد.

 

در معافیت کفالت خواهر آیا سن ملاک رسیدگی است؟

 جواب: خیر.

 

درخواست رسیدگی  برادر ناتنی در معافیت کفالت خواهر

 فقط برادر تنی می‌تواند تقاضای معافیت کفالت خواهر را نماید.

 

رسیدگی به ادعای کفالت خواهر صغیر در صورت زندانی بودن پدر

 صرفا با فوت پدر می‌توان به ادعای کفالت خواهر رسیدگی نمود.

 

اگر خواهر فاقد پدر طلاق گرفته باشد می‌توان به ادعای کفالت رسیدگی نمود؟

 بله- در صورت مطلقه بودن خواهر رسیدگی بلامانع است.

 

اگر خواهر مطلقه فاقد پدر دارای فرزند باشد می‌توان به ادعای کفالت رسیدگی نمود؟

 در صورتی که دارای فرزند محجور بالای 18 سال و یا فرزند صغیر زیر 18 سال باشد در شمول مصوبه قرار می‌گیرد.

 

اگر شوهر خواهر فوت کرده باشد و همچنین فاقد پدر باشد برادر می تواند درخواست سیدگی نماید؟

 در صورت فوت پدر و شوهر خواهر و همچنین نداشتن فرزند تنها برادر تنی بالای 18 سال وی می‌تواند درخواست رسیدگی نماید.

 

آیا با وجود مادر می‌توان به ادعای کفالت خواهر فاقد پدر و همسر و فرزند رسیدگی نمود؟

بله- در کفالت خواهر وجود مادر مانع رسیدگی نمی‌باشد.

 

آیا شاغل بودن خواهر فاقد پدر و همسر و فرزند مانع رسیدگی کفالت برای برادر می باشد؟

شاغل بودن مانع رسیدگی نمی‌باشد.

 

اگر مشمول دارای برادر بالای 18 سال دیگری باشد رسیدگی به چه نحو است؟

 صرفا و تنها در صورتی که برادر بالای 18 سال به علت بیماری و به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی قادر به سرپرستی از خواهر نباشد رسیدگی بلامانع خواهد بود.

 

مدت و نوع معافیت خواهر

از نوع دائم و اعتبار آن در زمان صلح است.

 

آیا وجود برادر ناتنی برای معافیت کفالت خواهر فاقد پدر و همسر و فرزند مانع کفالت برادر تنی وی می‌گردد؟

خیر- وجود برادر ناتنی مانع رسیدگی نمی‌باشد.

 

منظور از تنی یا ناتنی بودن برادر برای خواهر

تنی یعنی اینکه از پدر و مادر یکی باشند.

 

اگر سرپرستی خواهر فاقد پدر به سازمانهای خیریه و افراد خیر واگذار شده باشد ایا برادر می‌تواند درخواست معافیت کفالت خواهر را نماید؟

در صورتی که توانایی سرپرستی از خواهر را داشته و عملا سرپرستی از خواهر را به عهده بگیرد می‌تواند درخواست معافیت کفالت نماید.

 

در صورتی که پس از صدور رای کفالت در هیئت رسیدگی خواهر فوت نماید یا ازدواج نماید آیا معافیت برای برادر وی صادر می‌گردد؟

ملاک رسیدگی واجد شرایط بودن کفالت از زمان رسیدگی و صدور رای کفالت می‌باشد.

 

چنانچه برادری که برای خواهر معافیت کفالت اخذ کرده بیمار شود یا فوت نماید آیا برادر دیگر وی می تواند درخواست رسیدگی نماید؟

بله- در صورتی که برادر به علت بیماری قادر به سرپرستی از خواهر نبوده یا فوت نماید در صورتی که خواهر همچنان فاقد سرپرست باشد برادر دیگر وی می‌تواند درخواست رسیدگی نماید.


برای دریافت جدیدترین اخبار مربوط به قوانین نظام وظیفه از جمله معافیت دائم، معافیت موقت، غیبت، قوانین خروج از کشور، معافیت پزشکی، معافیت تحصیلی، معافیت کفالت، سهمیه، کسری خدمت، معافیت نخبگان از خدمت سربازی، خرید سربازی و ... با ما همراه باشد.

نظرات 58 + ارسال نظر
مهدی بیاتی 1402,12,15 ساعت 02:21 ب.ظ

سلام خسته نباشید بنده پدر مادرم فوت کردند و خواهر برادر تحت تکلف بهزیستی قرار دارند بنده تنها برادر بالای ۱۸ سال هستم و خواهر برادرم صغیر هستند آیا میتوان از معافیت استفاده کنم؟

سلام، وقت بخیر
چون برادر و خواهر شما تحت تکلف بهزیستی هستن باید اول از بهزیستی استعلام بگیرید. ممکنه اونها نامه بدن به نظام وظیفه و حتی فرآیند معافیت شما راحت تر پیش بره

حسینعلی 1402,11,18 ساعت 09:52 ب.ظ

سلام من پدرم فوت کرده برادرم کفالت مادرم را گرفت و معاف شد بعد از آن خواهرم طلاق گرفت آیا من میتوانم کفالت خواهرم را بگیرم ؟

سلام
اگر اثبات کنید خواهر شما غیر از شما سرپرست دیگری ندارد، بله می توانید. توجه داشته باشید اثبات این مساله ممکن است حتی نیاز به استشهاد محلی داشته باشد

رضا نصرتی 1402,08,30 ساعت 06:38 ب.ظ

سلام
من و خواهرم در یک خانواده هستیم پدرش فوت کرده پدران ما متفاوت است آیا می‌شود اقدام کرد

سلام دوست عزیز
خیر

علی 1402,07,05 ساعت 07:32 ب.ظ

سلام من یک خواهر و برادر بزرگتر از خودم دارم پدرم هم ۱۸ سال هست که فوت شده برادرم از طریق بهزیستی معافیت کفالت داره آیا من میتونم کفالت مادر یا خواهرم رو بگیرم (خواهر و برادر بزرگتر از من هستن)

سلام دوست عزیز
خیر

محمد 1401,09,21 ساعت 03:05 ق.ظ

سلام و درود
من به همراه دو خواهرم (که یکی مطلقه هست) و مادرم زندگی میکنم و پدرم هم فوت کرده.
یک برادر دارم که ازدواج کرده و بسختی زندگیش می‌چرخه و عملا من سرپرست دو خواهر و مادرم هستم.
آیا میتونم از شرایط کفالت خواهر یا مادر با وجود غیبت استفاده کنم؟

سلام دوست عزیز
در صورتی که اثبات شود برادر دیگر شما قادر به رسیدگی و سرپرستی از خواهر و مادر شما نیست، می توانید از معافیت کفالت خواهر یا مادر استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید در کمیسیون نظام وظیفه، مدارک موثقی برای کارشناسان نظام وظیفه تهیه کنید که نشان دهد برادر شما، نمی تواند از خواهر و مادر شما مراقبت کند. میتوانید از استشهاد محلی، گواهی پزشک مبنی بر بیمار بودن برادرتان و ... استفاده کنید.

غیبت شما باعث میشه که شرایط شما کمی سخت بشه. پیشنهاد این هست که حتما غیبت خود رو توجیه کنید (بستگی به شرایط و مدت زمان غیبت).

علیرضا 1401,07,25 ساعت 12:39 ق.ظ

احسند و درود بر شما که پاسخ دادید
من تنها برادر خواهرم هستم و پدرمم در قید حیاط هستش ولی شما گفتید حکم دادگاه من میخوام به دادگاه کشیده نشه ولی از نظر استشهاد محلی وتایید پاسگاه محل و........ همه تایید می‌کنند و مشکلی نیست حتی نزدیکان مثل دایی و عمو و........ هم این موضوع رو تایید میکنند. این طور میشه پیش رفت برای کفالت؟
خدا قوت

سلام
نکته ای که وجود داره اینه که آیا نظام وظیفه مواردی مثل استشهاد محلی، تایید پاسگاه و ... رو قبول میکنه یا خیر!
این هم بستگی به شخصی داره که پرونده شما رو بررسی میکنه.
در هر حال توصیه ام این هست که هر چه مدرک دارید رو
آماده کنید و برای معافیت اقدام کنید. بهتر هست در همین حین به بخش مشاوره معافیت نظام وظیفه هم مراجعه کنید تا ببینید که با مدارک موجود، چه راه کارهای دیگه ای برای افزایش شانس معافیت پیشنهاد میکنن.

علیرضا 1401,07,22 ساعت 03:24 ب.ظ

سلام وقت بخیر
من الان20سالمهو 2ساله که مادرم فوت شده ویک خواهر 8ساله دارم که بعد از فوت مادرم وابستگی بسیار بسیار شدیدی به من دارهو با هم زندگی میکنیم و پدرمم هم بازنشسته ارتش هستش و از ما کلا جدا شده و ازدواج مجدد انجام داده و از لحاظ مالی هم مارو تامین نمیکنه و خواهرمم اصلا علاقه ای نداره با او زندگی کنه میشه برای معافیت کفالت خواهر اقدام کرد از لحاظ استشهاد نامه و تایید نماز جمعه و بسیج اینا هم این موضوع رو تایید میکنند
باتشکر
ممنون میشم پاسخ بدین خیلی گرفتارم واقعا

سلام دوست عزیز
وقت بخیر
با فرض اینکه شما تنها برادر باشید و پدر در قید حیات نباشد می توانید از معافیت کفالت خواهر استفاده کنید. ولی از آنجایی که پدر شما در قید حیات است باید ابتدا اثبات کنید که سرپرست خواهر شما پدرتان نیست (با استشهاد محلی، حکم دادگاه و ....) و شما سرپرست خواهر هستید.

علیرضا 1401,07,22 ساعت 03:17 ب.ظ

سلام

امیرحسین 1400,11,17 ساعت 02:47 ب.ظ

سلام من ۱۹سالمه و یک خواهر دارم که ۲۱سالشه معلولیت داره و مادرم فوت کرده پدرم ۹ساله که بعداز فوت مادرم خبرشو ندارم ولی زنده هست به احتمال زیاد میتونم کفالت خواهرم رو بگیرم؟خودمم ۵سال بهزستی بزرگ شدم

سلام دوست عزیز
با توجه به مواردی که فرمودید، میتونید برای معافیت اقدام کنید.
ولی توجه داشته باشید که چون پدر شما زنده است احتمالا به مشکل بر میخورید. ولی میتونید از طریق انجام برخی موارد مثل جمع آوری استشهداد محلی، عدم صلاحیت پدر خودتون رو برای سرپرستی خواهر، اثبات کنید. در ضمن، از طریق دریافت گواهی بهزیستی هم میتونیداحتمال معافیت خودتون رو تقویت کنید

صدرا 1400,10,18 ساعت 12:20 ق.ظ

سلام من یک خواهر ۱۲ ساله دارم و پدرم ۱۰ ساله ک فوت کردن و مادرم ازدواج کرده اما همگی باهم زندگی میکنیم ایا میتونم از طریق خواهرم معاف بشم

سلام دوست عزیز
اگر اثبات کنید که سرپرست خواهرتان هستید بله
در غیر اینصورت خیر

حسین 1400,06,27 ساعت 03:31 ق.ظ

سلام
من دوتا برادر از خودم بزرگتر دارم که یکیشون ازدواج کرده و شرایط مالی درستی نداره و به سختی زندگیشو اداره میکنه و سابقه ی اعتیاد داره.
دیگری هم که کلا پی الواتیه و یا زندونه یا اینکه تحت درمان ترک اعتیاده و معلوم الحال هست.
پدرمم فوت شده.
من میتونم به صورت غیر رسمی سرپرست خواهرم هستم و تمام کاراش رو من انجام میدم و پیش من زندگی میکنه،خواهرم به علت بیماری ام اس نیاز به مراقبت شدید داره و تهت پوشش بهزیستی هم هست،ایا من میتونم کفالت خواهرم رو به عهده بگیرم و از خذمت معاف شم؟
استشهاد با مهر شورای شهر رو دارم و تمام کار هارو انجام دادم ولی اقدام نکردم هنوز!لطفا راهنمایی کنید خیلی سردرگم هستم.

با سلام و احترام
شما زمانی می توانید از معافیت کفالت خواهر استفاده کنید که سرپرتی خواهر خود را به صورت رسمی و قانونی ثبت کنید.

emad 1397,06,12 ساعت 06:30 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید 5 ساله که پدرم خارج از کشوره و هیچ خبری ازش نداریم خواهرم 22 ساله هست و من 23 سال خواهرم فقط از حقوق پدرم در ایران نفقه خیلی کمی میگیرد...امکان گرفتن کافالتش وجود داره یا خیر؟

سلام
اگر بتوانید اثبات کنید که پدر شما مفقود شده است می توانید از کفالت خواهر استفاده کنید البته به شرطی که برادر دیگری نداشته باشید

یونس 1396,12,19 ساعت 05:26 ب.ظ

سلام خسته نباشید لطفا به سوالم هرچه سریعتر پاسخ بدید من شرایط به شدت بدی دارم پدر مادرم جدا شده اند ۷ساله که از جدایی میگذره و مادرم و پدرم هر کدام ازدواج کردند و رفته اند برای خودشان من با خواهرم که ۱۸ سالش است زندگی میکنم و الان سرباز هستم و سه ماه از خدمتم میگذرد و برای این شرایطم من الان در غیبت هستم و هنوز فراری نشده ام و درخواست دارم که معاف شوم و اگر نمیشوم شهر خودم خدمت کنم باید چه کاری انجام بدهم برای گرفتن کفالت خواهرم

سلام
همانگونه که در پست هم بیان شد، شروط اصلی برای معافیت کفالت خواهر
الف) پدر فوت کرده باشد
ب) مشمول تنها برادر بالای 18 سال او باشد
ج) خواهر سرپرست دیگری غیر از مشمول نداشته باشد.
شما هنوز پدر و مادرتان زنده است بنابراین نمی توانید از معافیت کفالت خواهر استفاده کنید. راه دیگر این بود که اثبات کنید پدر و مادر شما توانایی سرپرستی خواهرتان را ندارند که با توجه به ازدواج مجدد هر دو، اثبات این قضیه احتمالا بعید است. در ضمن شما اشاره نکردید که والدین شما هزینه زندگی خواهرتان را می دهند یا کس دیگری؟

Mosi 1396,11,21 ساعت 01:18 ق.ظ

باسلام
میخواستم بپرسم که ایا غیبت مانع رسیدگی به این موضوع میشه..؟یا اینکه نه میشه اقدام کرد ممنون..

سلام
غیبت جریمه داره ولی مانع رسیدگی نمیشه

شهرام 1396,10,19 ساعت 02:41 ق.ظ http://moafiat.blogsky.com

باسلام شهرام هستم ۲۰سالم هست پدرومادرم فوت شده اند پنجمین پسر خانواده هستم همه برادرام اجدواج کرده اند جز یکی از برادرام که سه سال از من بزرگتره خدمتم نرفته و مشکل اعتیاد داره الانم تحت درمان هست‌.خواهرم طلاق گرفته و یک فرزند دختر ۱۴ساله دارد و سرپرستیشون بر عهده من هست آیا کفالت به من تعلق میگیره.لطفا راهنمایی کنین.تشکر

سلام
اگر برادر بالای 18 سال به علت بیماری و به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی قادر به سرپرستی از خواهر نباشد رسیدگی به درخواست کفالت برادر دیگر بلامانع خواهد بود. از طرف دیگر، در صورتی می توان درخواست کفالت خواهر داد که خواهر حتما نیاز به سرپرست داشته باشد. با توجه به نکات فوق و در ظاهر قضیه شما نمی توانید درخواست کفالت خواهر بدهید. چون صرف نظر از برادر مجرد شما، برادران دیگر هم دارید. یک راه حل نه چندان محکم ولی قابل امتحان، برای شما وجود دارد. شما باید اثبات کنید که برادر یا برادران بزرگتر از شما نمی توانند سرپرستی خواهر شما رو بپذیرند (مثلا با فراهم کردن استشهاد محلی). به بیان دیگر، باید بتوانید عدم شایستگی سرپرستی برادران دیگر خود، از خواهرتان را ثابت کنید. اگر چنین کاری برای شما امکانپذیر هست، حتما پیگیری کنید.

ایرانی 1396,09,29 ساعت 02:07 ب.ظ

سلام.پدر و مادر من فوت کردند و برادر بزرگتر من در زمان حیات مادرم معافیت کفالت مادر گرفت و الان ازدواج کرده.یک برادر مجرد بزرگتر دیگر دارم ولی سرپرستی خواهر مجردم رو قبول نکرد با ابن وجود سرپرستی خواهرم بر عهده منه.در ضمن تحت حمایت بهزیستی نیز هستیم.الان هم اموزشی رفتم.ایا شرایط معافیت دارم؟با تشکر

سلام
به دو نکته زیر توجه داشته باشید:
صرفا و تنها در صورتی که برادر بالای 18 سال به علت بیماری و به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی قادر به سرپرستی از خواهر نباشد رسیدگی به درخواست کفالت برادر دیگر بلامانع خواهد بود.
در صورتی می توان درخواست کفالت خواهر داد که خواهر حتما نیاز به سرپرست داشته باشد.
با توجه به نکات فوق و در ظاهر قضیه شما نمی توانید درخواست کفالت خواهر بدهید. ولی یک نکته مثبت برای شما وجود دارد، شما چون تحت سرپرستی بهزیستی هستید می توانید درخواست کفالت خواهر دهید ولی باید اثبات کنید که برادر دیگر شما نمی تواند سرپرستی خواهر شما رو بپذیرد. برای این کار می توانید از استشهاد محلی هم استفاده کنید. در هر حال شما باید بتوانید عدم شایستگی سرپرستی برادر دیگر خود از خواهرتان را ثابت کنید. اگر چنین کاری برای شما امکانپذیر هست، حتما پیگیری کنید. در ضمن سپری کردن بخشی از دوره خدمت سربازی بر روی گرفتن معافیت کفالت تاثیری ندارد.

Hatef 1396,09,18 ساعت 07:49 ب.ظ

با سلام چه مدت از طلاق خواهر باید گذشته باشد که معافیت دایم داده شود

سلام
مدت طلاق ذکر نشده است و بصورت پیش فرض، زمان مهم نیست ولی محض احتیاط هرچه زمان طلاق بیشتر باشد بهانه گیری کارشناسان نظام وظیفه کمتر است.

محمد 1396,09,02 ساعت 09:07 ب.ظ

با سلام لطفا جواب بدین. من سه برادر دارم و یکخواهر و پدر و مادرمون فوت کردن . دوتاشون زن گرفتن . یکیشون الان سربازیه. هر سه هم از من بزرگتر هستن. آیا من میتونم کفالت خواهرمو بگیرم . ممنون

با سلام
اگر برادران شما متعهد شوند که نمی تواند سرپرستی خواهر(مجرد و یا مطلقه) شما را برعهده بگیرد و از طرفی شما باید اثبات کنید که خواهر شما نیاز به سرپرست دارد، آنگاه می توانید درخواست معافیت کفالت خواهر بدهید

سهند 1396,08,20 ساعت 09:13 ب.ظ http://sahandoo.jj

سلام من پدر و مادرم فوت کرده اند و در زمان زنده بودن پدرم برادر بزرگترم کفیل اون شد بعد پدر فوت شد الان در حین خدمت هستم و برادرم ازدواج کرده ایا میتوان کفیل خواهرم بشوم درصورتی که برادرم کفیل پدرم بوده و عملا خواهرم بی سرپرست است

با سلام
اگر برادر شما متعهد شود که نمی تواند سرپرستی خواهر شما را برعهده بگیرد و از طرفی شما باید اثبات کنید که خواهر شما نیاز به سرپرست دارد، آنگاه می توانید درخواست معافیت کفالت خواهر بدهید

amir 1396,06,24 ساعت 01:52 ب.ظ

سلام اگر خواهر بیمار باشد و پدر هم بیمار باشد وتنها یکی از پسران بالای ۱۸سال داشته باشد میتوان کفالت گرفت

سلام
اگر پدر توانایی سرپرستی از خواهر را نداشته باشد می توان از معافیت کفالت خواهر استفاده کرد.
همچنین اگر پدر نیاز به سرپرست داشته باشد نیز می توان از معافیت کفالت پدر استفاده کرد.

MAHDI 1396,06,15 ساعت 06:22 ق.ظ

سلام.
من پدرم 13 سال فوت کرده.برادر بزرگترم کفالت مادرم رو برعهده گرفته اما بیشتر از 5 ساله که از شهر محل زندگیمون رفته.من دوتا خواهر دارم که یکیشون مجرد و دیگری مطعلقه میباشد و در حال حاضر تنها سرپرست خانواده میباشم.ایا میتونم از کفالت خواهر استفاده کنم.ممنون

با سلام
صرفا و تنها در صورتی که برادر دیگر بالای 18 سال بنا بر هر دلیلی قادر به سرپرستی از خواهر نباشد رسیدگی بلامانع خواهد بود. در نتیجه شما می توانید درخواست کفالت خواهر بدهید.
فقط توجه داشته باشید که برادر شما باید از سرپرستی خواهرانتان انصراف دهدیا تعهد دهد که قادر به سرپرستی آنان نیست

امید 1396,06,13 ساعت 11:01 ب.ظ

باسلام
بنده حین خدمتم ،بعد از فوت پدر برادرم از طریق کفالت مادر معاف شد،بعد از اون سه خواهرم طلاق گرفتن ودارای ۱خواهرزاده ک از مشکل پوستی رنج میبره و مادرم ک الان ۶۰سالشه و برادری ک بنا بر اعتیادش مدتهاست ازش خبری نیست ،و با اینن حساب من تنها منبع درامد خانواده و سرپرست محسوب میشم ،ایا با این شرایط معافیت شاملم میشه ،؟
ممنون

با سلام
صرفا و تنها در صورتی که برادر دیگر بالای 18 سال بنا بر هر دلیلی قادر به سرپرستی از خواهر نباشد رسیدگی بلامانع خواهد بود. در نتیجه شما می توانید درخواست کفالت خواهر بدهید.

پوریا حقیقی 1396,05,12 ساعت 11:37 ب.ظ

سوالم اینکه من کفالت گرفتم برا خواهرم اگه خواهرم ازدواج کنه این کفالتی که گرفتم از بین میره و باید بری سربازی؟؟
تو رو خدا زودتر جواب بدین

با سلام
پس از گرفتن کفالت حتی اگر شرایط تغییر کند، شرایط تغییر نخواهد کرد. مثلا در مورد شما اگر شما توانستید از معافیت کفالت خواهر استفاده کنید و پس از مدتی خواهر شما ازدواج کند کعافیت شما باطی نمی شود مگر آنکه قبل از گرفتن معافیت شرایط کفالت تغییر کند. بنابراین اگر شما کارت معافیت را به علت معافیت کفالت خواهر دریافت کردید، دیگر جای نگرانی وجود ندارد.

Reza 1396,04,09 ساعت 11:15 ب.ظ

سلام خسته نباشید پدر و مادر من فوت شده اند ویک خواهر دارم که طلاق گرفته و دوتا برادر بالای ۱۸ سال دارم که هردوشون ازدواج کرده وجدا از ما زندگی میکنن که یکی ازاونا خدمت کرده ولی یکی نرفته میخواستم بدونم با این شرایط من میتونم تقاضای کفالت خواهرم بکنم؟

با سلام
اگر خواهر شما نیاز به سرپرست داشته باشد بله.

حسن 1396,04,09 ساعت 07:21 ق.ظ

سلام
من خواهرم بیش از ٣٠ماهه که طلاق گرفته و پدر توانایی سرپرستی خواهر را نداره(پدرم خودش کارافتاده است و معافیت پزشکی داره) و برادر بزرگم متأهل و جدا از ما زندگی میکنه و برادر کوچیکم سربازه
منم خودم سربازم و ٧ماه خدمتم،سرپرستی خانواده هم با منه
میخواستم بپرسم میتونم از معافیت کفالت خواهرم استفاده کنم؟

با سلام
ابتدا باید دید که آیا خواهر شما اصلا نیاز به سرپرست دارد یا خیر.
با فرض اینکه نیاز به سرپرست داشته باشد و به غیر از شما سرپرست دیگری نباشد می توانید از معافیت کفالت خواهر استفاده کنید و درخواست خود را ارائه دهید.

امیر 1396,03,11 ساعت 05:57 ق.ظ

سلام و خسته نباشید
ما دو برادر هستیم و تحت پوشش کمیته امداد و پدر فوت شده برادر بزرکتر من کفالت مادر گرفته و الان ازدواج کرده آیا من میتونم کفالت خواهر مجرد بگیرم؟؟

سلام
از نظر قانونی اگه خواهر شما نیاز به سرپرست داشته باشد بله.

Mehdi 1396,03,06 ساعت 02:57 ب.ظ http://moafiat.blogsky.com

حرف شما متین این حضار دلبر بیشتر مانور و استنادشون به یگانه مراقب بودن شخص یعنی مشمول برادر دیگر نداشته باشند که باز احساس بنده اینه که فقط میخان به نوعی دست به سرکنن همشون استنادشون به قانون نه تفسیرش و قانون جدیدی دراین خصوص ذکر نشده همانند سابقه

سلام مجدد
در اینکه بسیاری از کارمندان سازمانهای دولتی سعی در پیچاندن دارند شکی نیست. تمام صحبتهای بنده برمبنای قانونی هست که خود آنها بیان می کنند. در صورتی که مشکل مالی ندارید می توانید از وکیل استفاده کنید. ولی حتی اگر وکیل هم نگرفتید باز پا پس نکشید و تا جایی که امکان دارد تلاش کنید.
لطفا اگر مشکلی ندارید ما را در جریان کارها قرار دهید تا برای دیگران هم مفید باشد.
موفق باشید

Mehdi 1396,03,06 ساعت 10:45 ق.ظ http://moafiat.blogsky.com

سلام تشریف بردیم نظام وظیفه طبق برنامه باز عرض میکنن چون برادر بزرگتر داری امکان معافیت وجود نداره

سلام
طبق قانون که می توانید آن را حتی از سایت پلیس نظام وظیفه هم مطالعه کنید، چنین چیزی معقول نیست مگر آنکه قانون جدیدی در این زمینه وضع شده باشد.

مجتبی 1396,03,02 ساعت 11:36 ب.ظ

سلام. ممنون بابت پاسختون
امروز به نظام وظیفه مراجعه کردم و بعد از کلی پیگیری متوجه شدم که پرونده من رو اشتباها فرستادن بایگانی و اصلا رسیدگی نکردن. خلاصه مجددا پرونده رو به جریان انداختن. از مسئول کفالت پرسیدم که خواهرم به بیماری خاص مبتلا است و آیا لازمه که مدارک پزشکی ایشون رو تحویل بدم؟. در جواب به بنده گفتنتد که خیر لازم نیست و صرف اینکه خواهر شما بی سرپرست هست برای اجرای روند پرونده کافیه. به نظر حضرتعالی این حرف کارشناس کفالت، صحت داره؟

سلام
حرف کارشناس درست است ولی باید بی سرپرست بودن خواهر اثبات گردد. این کار معمولا توسط استعلام از سازمانهای مربوطه و یا استشهاد محلی انجام می گیرد.

مجتبی 1396,03,01 ساعت 04:53 ب.ظ

سلام و خسته نباشید.
بنده پدرم و مادرم فوت شده اند و یک خواهر مطلقه دارم که از خودم بزرگتر است. تقریبا سه ماهه که درخواست کفالت خواهر دادم اما هنوز خبری از نظام وظیفه نشده است و با پیگری و ارسال پیامک، گفته میشه که وضعیت آخرین درخواست شما معرفی به حوزه کفالت است. در چند روز آینده حضورا به نظام وظیفه مراجعه خواهم کرد. سوال بنده از حضرتعالی این است که با توجه به این شرایط و اینکه خواهرم مبتلا به بیماری خاص(ام اس) هست، آیا امکان این وجود دارد که درخواست من رد شده باشه؟

سلام
از آنجایی که مبتلایان به بیماری ام اس نیاز به سرپرست دارند، احتمال اینکه درخواست شما رد شده باشد ضعیف است مگر آنکه کارشناسان نظام وظیفه در تحقیقات محلی خود به این نتیجه رسیده باشند که وضعیت خواهر شما حاد نیست و یا شخص دیگری می تواند از خواهر شما نگه داری کند. در غیر اینصورت درخواست شما به احتمال زیاد باید پذیرفته شود.

Mehdi 1396,02,31 ساعت 08:03 ب.ظ http://moafiat.blogsky.com

خیلی ازلطف بی کرانتون ممنونم‌ پیرو عرایضم که قبلا گفتم بنده پدر ومادر فوت کردند تحت پوششی هم نبودیم به علت همین خواستم استشهادیه باشه که برادران دیگم نیز قادر به تحت تکفل گرفتن خواهد نباشتد ...

سلام
با این اوصاف، استشهادیه محلی یکی ز بهترین گزینه ها است.
در ضمن خوشحال می شویم که در آینده و پس از حل شدن موضوع، تجربیات شما رو در سایت قرار دهیم (در صورت تمایل شما به نام شما) تا دیگران نیز بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند.
در هر حال امیدوارم کار شما به زودی راه بیفته.
موفق باشید

Mehdi 1396,02,31 ساعت 02:32 ب.ظ http://moafiat.blogsky.com

معذرت میخام استشهادیه محلی تنظیم کنیم وبه امضا کلانتری محل و شهود نیز برسه آیا در روند معافیت موثر هست ؟؟

سلام
پس از درخواست معافیت کفالت خواهر از طریق قانونی، کارشناسان نظام وظیفه برای تحقیقات میدانی استعلام خواهند گرفت. بهتر است شما نیز مدارک مربوط به استشهاد محلی، گواهی بهزیستی (در صورت وجود) و مدارک مربوط به نیاز خواهر برای سرپرستی را از قبل آماده کرده و موقع درخواست ارائه دهید. احتمالا کارشناسان نظام وظیفه از خواهر شما پرسش هایی را خواهند پرسید. در ضمن باید توجه داشته باشید که پدر یا مادر شما نباید توانایی سرپرستی خواهر شما را (در هر شرایطی) داشته باشند.

Mehdi 1396,02,31 ساعت 10:57 ق.ظ http://moafiat.blogsky.com

باعرض پوشش متاسفانه ما تا به نظام وظیفه میگیم که معافیت کفالت میخوایم میگن چون برادر دارین نمیشه هرچند تا الان ما کسی معافیتی نگرفته واقعا نمیدونیم دست به سر میکنن یا واقعا نمیشه

با سلام
اگر به شروط گرفتن معافیت کفالت خواهر توجه فرمایید متوجه خواهید شد شرط اصلی این است:
خواهر حتما نیاز به سرپرست داشته باشد و بدون سرپرست نتواند زندگی عادی خود را بگذراند. علاوه بر آن، پدر یا مادر شما نتوانند از ایشان سرپرستی کنند. در صورت داشتن دو مورد بیان شده شما می توانید از معافیت کفالت خواهر استفاده کنید.
از آنجایی که کارمند نظام وظیفه گفته است شما برادر دارید، برادر شما در تحقیقات میدانی باید بگوید توانایی برعهده گرفتن سرپرستی خواهر را ندارد.
در ضمن معمولا کارمندان در موقع پاسخ به پرسش ممکن است موارد را به گونه ای دیگر بیان کنند و شما نباید ناامید شوید.

سلام من پدرم فوت شده سه تا داداش بزرگتر از خودم دارن ک ازدواج کردن و خدمت سربازی رفتن میخوام کفالت خواهرم رو بگیرم آیا میتونم؟

سلام
باید خواهر شما نیاز به سرپرست داشته باشد، اگر خواهر شما مجرد باشد در گرفتن معافیت کفالت خواهر وضعیت مناسب تر است. هم خواهر شما باید اظهار کند که نیاز به سرپرست دارد و هم کارشناسان نظام وظیفه در تحقیقات میدانی (پرس و جو از همسایگان و یا استعلام از سازمانهایی نظیر بهزیستی و ...) به این نتیجه باید برسند.

Mehdi 1396,02,25 ساعت 07:33 ب.ظ http://moafiat.blogsky.com

باعرض سلام بنده ۳ تابرادر دارم که نفر اول معافیت آموزش پرورش دارد ومتاهل دومی آن کارت پایان خدمت دارد ومتاهل وسومی آن کارت پایان خدمت دارد مجرد وبنده هم فرزند آخر هستم دانشجو سال آخر .وهم چنین ۴ تا خواهر دارم ۳تا متاهل یکی مجرد و پدر و مادر نیز فوت کرده اند آیا بنده میتونم به عنوان سرپرست خواهرم ازخدمت معاف بشم درضمن ۳۲ سال خواهر بنده سنشونن

با سلام
اگر خواهر شما برای زندگی نیاز به سرپرست داشته باشد (در تحقیقات میدانی باید اثبات شود)، شما می توانید از کفالت خواهر استفاده کنید. البته در صورتی که دیگر برادران شما سرپرستی ایشان را تقبل نکنند.

فواد 1396,02,24 ساعت 10:04 ب.ظ

آیا با وجود سرپرستی مادر میتوان سر پرستی خواهر را بر عهده گرفت

سلام مجدد
اگر منظورتان این است که مادر شما سرپرستی خواهر شما را بر عهده دارد، پس شما نمیتوانید از کفالت خواهر استفاده کنید. شرط استفاده از کفالت خواهر این است که:
اول: خواهر شما نیاز به سرپرست داشته باشد،
دوم: والدین توانایی سرپرستی را نداشته باشند.

فواد 1396,02,24 ساعت 09:09 ب.ظ

سلام خسته نباشید من برادرم کفالت ماردم رو بر عهده گرفته ولی الان 4 ساله که ازدواج کرده آیا من میتونم کفالت خواهرم رو بر عهده بگیرم

سلام
اگر خواهر شما نیاز به سرپرست داشته باشد، بله می توانید. در ضمن کفالت خواهر ربطی به کفالت مادر ندارد و مستقل از آن می باشد.
موفق باشید

مهدی داوودی 1396,02,02 ساعت 11:27 ق.ظ

با سلام
من هم پدر و مادرم و هم خواهرم که طلاق گرفته تحت پوشش کمیته امداد هستن ،پدرم هشتاد و پنج ساله و مادرم 70 و خواهرم 45 ساله اس ،برادر هام همه ازدواج کردن و سر زندگیشون رفته ان ،آیا میشه من کفالت خواهرم رو بر عهده بگیرم با توجه به این خود پدرم هم از مجاز افتادس و مددجو هست ؟

با سلام
با شرایط ذکر شده شما می توانید از معافیت کفالت خواهر، پدر و یا مادر استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که اگر بخواهید از معافیت کفالت مادر استفاده کنید، ایشان نباید سرپرست داشته باشند. کفالت خواهر هم در صورتی میتوانید استفاده کنید که نیاز به سرپرست داشته باشند و توسط کارشناسان این موضوع تایید شود. در هر حال پیشنهاد بنده این است که شرایط سه عضو خانواده خود را بسنجید و هر کدام که شانس بیشتری برای کفالت دارند از آن مورد استفاده نمایید.

حسین 1396,01,21 ساعت 09:15 ب.ظ

سلام
من ۳تا خواهر دارم , یکیشون ازدواج کرده , یک برادر هم دارم که سربازی کرده , , پدرم هم فوت کرده حالا میخوام معافیت بگیرم , به نظرتون برای چه نوع معافیتی اغدام کنم
خواهری یا کفالت مادری
در ضمن سن خواهرام هم ۳۰ , ۳۱ ,۳۲ هست

با سلام
اینکه شما از چه نوع معافیت کفالتی استفاده کنید بستگی به شرایط مادر یا خواهران شما دارد. به عنوان مثال ممکن است مادر شما نیاز به سرپرست و مراقبت داشته باشد ولی خواهر شما خیر. در اینصورت شما تنها می توانید درخواست معافیت کفالت مادر بدهید. بنابراین، باید ببینید که بین مادر و خواهران شما، کدام یک نیاز به مراقبت و سرپرست دارند و باتوجه به آن درخواست معافیت کفالت دهید.
موفق باشید

علی 1396,01,09 ساعت 06:38 ب.ظ

سلام و خسته نباشید
من پدرم فوت کرده و برادرم کفالت مادرم را بر عهده گرفته اما چند سالی میشه که برادرم اعتیاد به مواد مخدر پیدا کرده . من از این طریق میتونم کفالت خواهرم رو بر عهده بگیرم
لطفا جواب بدین ممنون

با سلام
اگر خواهر شما نیاز به سرپرست داشته باشد می توانید با پذیرش سرپرستی خواهر خودتان، از معافیت کفالت خواهر استفاده کنید.

محمد رضا 1395,12,05 ساعت 02:33 ب.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اساتید محترم
من شوهر خواهرم تقریبا 10 ساله ک فوت کردم پدرمم تازه فوت کرده و من یک برادر بزرگتر از خودم دارم ک ازدواج کرده و خواهرم دارای فرزند صغیر میباشد ایا میتوانم از کفالت خواهر استفاده کنم؟

با سلام
در صورتی که خواهر شما برای گذراندن زندگی خود نیاز به شخص دیگری داشته باشد و شما را به عنوان سرپرست خود در نظر بگیرد، می توانید از کفالت خواهر استفاده کنید

Abbaslakzaie 1395,10,05 ساعت 12:36 ب.ظ

سلام.پدرم فوت کرده و یه خواهر دارم ٩سال تو بستر بیماریه...و ٢تا برادر دارم برادر بزرگترم ازدواج کرده و برادر کوچکترم در خال حاظر سرباز...ایا من میتونم معافیت کفالت خواهر بگیرم یا نه...ممنون از راهنماییتون و لطفا بگین چجوری اقدام کنم تو شهر زاهدان هستم که یکی جواب درستی نمیده

سلام و عرض ادب
به احتمال زیاد میتوانید از معافیت کفالت استفاده کنید به شرط اینکه کس دیگری سرپرستی خواهر شما را بر عهده نداشته باشد. برای اطمینان بهتر است ابتدا به مرکز پلیس +10 یا بخش نظام وظیفه مراجعه کنید.
موفق باشید

امیر 1395,10,02 ساعت 10:37 ب.ظ

اگر برای گرفتن معافیت خواهر فاقد شوهر(فوت شوهر) تمامی شرایط وجود داشته باشد یعنی تنها برادر تنی خواهر باشد (برادر ناتنی داشته باشد)فقط پدر در قید حیات باشد ولی بالای ٩٠ سال داشته باشد و عملا از کار افتاده باشد نمی توان معافیت گرفت؟

سلام
اگر به قول خودتان تمامی شرایط مهیا باشد، گرفتن کفالت امکانپذیر است.

Abbas 1395,09,25 ساعت 12:34 ب.ظ

سلام میخوام یه سوال سخت ازت بپرسم امیدوارم بتونین کمکم کنین.بنده پدرم ایرانی هستش و مادرم خارجی وپدرتم ١ساله فوت کرده من یه خواهر دارم که معلول هستش و تحت پوشش کمیته امداد..رفتم کمیته امداد که سرپرستی خواهرمو بگیرم گفتن چون مادرت خارجی هستش نمیشه معاف بشی و بهزیستی هم همین حرف زد...یعنی تنها دلیلی که من معاف نمیشم خارجی بودن مادرم هست.دوتا داداش دیگه دارم که یکی سرباز در حال حاضر و یکی ازدواج کرده و سربازیشو تمام کرده...و سوال اصلی من اینه ایا از طریق کفالت خواهر میشه اقدام کرد چون تنها من تو خونه هستم و سرپرست خانوادم هستم ایا دوباره نظام وظیفه گیر به این میده که مادرت خارجیه نمیشه؟لطفا کمکم کنین که از چه طریقی وارد بشم ممنونم

سلام
همونطور که فرمودید سوال سختیه! بنده تا بحال با این مورد برخورد نداشتم. به طور دقیق نمیدونم که آیا غیر ایرانی بودن یکی یا هر دو والدین تاثیری در معافیت داشته باشه. بنابراین بهتره در این مورد نظری از طرف بنده مطرح نشه. شما بهتر است سوال خودتون رو از مراکز نظام وظیفه مطرح کنید تا در کمیسیون موارد خاص مطرح بشه.
بابت اینکه نتونستم کمکی در این مورد بشما کنم عذرخواهم
موفق باشید

سینا 1395,09,14 ساعت 04:07 ب.ظ

سلام پدر و مادر من سال 83 از هم جدا شدن و از اون موقع دیگه خبری از پدرم ندارم و با مادرم و خواهرم زندگی میکنم آیا با این وجود میشود کفالت خواهرم را بگیرم؟

سلام
احتمالا کمیسیون نظام وظیفه تا مشخص نشدن کامل وضعیت پدر شما معافیت کفالت شما را نخواهد داد.

عارف 1395,09,13 ساعت 12:01 ب.ظ

با سلام ببخشیدطرح معافیت کفالتی سرپرستی خواهراجراشده است یانه مارفتیم به ماگفتن هنوزاین طرح اجرانشده وبخش نامه هنوزنه آمده حقیقت نداراین طرح یانه

با سلام
منظور شما واضح نیست. اگر منظورتان این است که در حال حاضر میتوانید درخواست معافیت کفالت خواهر دهید، پاسخ بله است. میتوانید به مراکز نظام وظیفه مراجعه کرده یا از دفتر پلیس +10 سوال نمایید.
موفق باشید

شاکر 1395,09,12 ساعت 11:46 ق.ظ

آیامعافیت کفالت خواهر برای برادر بزرگ ویابرادرکوچک است فقط دیگربرادرنمی تواندبگیرد

با سلام
هر یک از برادران میتوانند از معافیت کفالت خواهر استفاده کنند

http://www.moafitha.ir/

عبدالله 1395,09,07 ساعت 02:47 ب.ظ

آیا برادر ی که سرپرست خواهرکفالتی خودباشدبرادرهمسرداشته باشد نمی تواندشامل معافیت کفالتی خواهرخودشود

سلام
داشتن همسر ربطی به کفالت خواهر ندارد و همچنین میتواند از کفالت خواهر استفاده کنید

محمد 1395,09,05 ساعت 10:22 ب.ظ

با سلام اگر کسی که خواهرش پدرومادرنداشته باشدوخواهرش پنچ تابرادرداشته باشدودوتاخواهرآیایکی ازبرادرش معاف میشودیانه

با سلام
تا جایی که بنده اطلاع دارم در صورتی که خواهران یا یکی از خواهران نیاز به سرپرست داشته باشد برادر میتواند از کفالت خواهر استفاده کند در غیر اینصورت خیر

فرشید 1395,09,03 ساعت 11:48 ب.ظ

با سلام من چهارتابرادردارم پدرم فوت شده یک خواهرکفالتی دارم سرپرستش خودم هستم آن برادران من هرچهارتا معافیت زیرپرچم دارندآیامنامعاف میکنندیانه

با سلام
درصورتی که برادران شما از معافیت کفالت خواهر استفاده نکرده باشند میتوانید از معافیت کفالت خواهر استفاده کنید. اگر هم از معافت کفالت خواهر استفاده کرده باشند هم میتوانید درخواست معافیت کفالت خواهر نمایید که به احتمال زیاد میتوانید معاف شوید.
http://www.moafitha.ir/
http://moafiat.blogsky.com/

تاج اادین ریگی 1395,09,03 ساعت 03:51 ق.ظ

باسلام من حدود ۱۸ساله ک پدرم فوت کرده و ۳تا برادر هستیم ک مادرم تحت پوشش کمیته امداد هست و برادر بزرگم سرپرستش هست واز طرف این نهاد مقدس معاف شدن وهردوتا برادرم ازدواج کردن و رفتن دنبال زندگی من هستم و مادرم یک خواهر معلولم ایا من میتوانم کفالت خواهرم را داشته باشم .باتشکر

سلام
بله. از طرفی احتمالا شما میتوانید از کفالت خواهر و یا حتی مادر هم استفاده کنید

حسین 1395,09,02 ساعت 11:27 ب.ظ

من 6تابرادردارم که همه معافیت دارند من خودم معافیت ندارم الان خودم سرپرست خواهرم هستم پدرم فوت شده ایامیتوانم درخاسته معافیت کنم خودم 34سال سن دارم سه تا بچه هم دارم لطفا جواب بدیدممنون

با سلام
به احتمال زیاد و با توجه به اینکه سرپرست خواهر خود هستید میتوایند از کفالت خواهر استفاده نمایید

mohammaf 1395,08,04 ساعت 03:58 ق.ظ

سلام من پدر مادرم سال ۸۲طلاق نموده اند و مادرم هم فوت کرده است ولی پدرم ازدواج مجدد نموده وهیچ خبری ازش نیست....و با خواهرم زندگی میکنم وازدواج نکرده است آیا راهی برای گرفتن کفالت خواهرم وجود دارد؟؟؟؟

با سلام
اگر بتوانید اثبات کنید که پدر شما بنابر هر دلیلی صلاحیت سرپرستی خواهرتان را ندارد، میتوانید از کفالت خواهر استفاده نمایید.
موفق باشید

Amir 1395,07,13 ساعت 05:16 ب.ظ

با سلام مجدد و تشکر بابت پاسختون چطور می شه از طریق کمیسیون اقدام کرد یعنی باید چکار کنم تا وارد کمیسیون موارد خاص شوم و آیا عملن شانسی برای معافیت وجود دارد؟ با تشکر

سلام
برای اطلاع از ورود به کمیسیون موارد خاص بهتر است از مراکز پلیس +10 جستجو نمایید. در مورد اینکه چقدر شانس برای جنابعالی وجود دارد باید عرض کرد که چند سالی است که قوانین مربوط به معافیت سخت گیرانه تر شده است، از اینرو با اطمینان نمی توان نسبت به این قضیه پاسخ داد. در هر حال بهتر است به صورت حضوری از مراکز پلیس الکترونیک سوال خود را مطرح کنید
موفق باشید

Amir 1395,07,13 ساعت 04:58 ب.ظ

با سلام اگر پدر ٩٠ سالش باشه و عملن از کار افتاده باشه و تنها برادر تنی خواهر فاقد شوهر(شوهر فوت کرده باشد) باشی(برادر ناتنی داشته باشد) نمیشه از طریق کمیسیون موارد خاص اقدام کنی

سلام
با شرایط ذکر شده می توان از طریق کمیسیون اقدام شود

علیرضا 1395,07,03 ساعت 10:12 ب.ظ

سلام
اگر برادرم معافیت مادرمو به عهده بگیرد من میتوانم معافیت خواهرمو بگیرم
لطفا جواب بدید ممنون

با سلام
تا چند سال پیش که میتونستن ولی از دو سه سال قبل به این سمت که قوانین رو سخت کردن این گونه موارد باید در کمیسیون های خاص بررسی بشه و نظر از طرف کارشناسان نظام وظیفه اعلام بشه

عزیز 1395,06,14 ساعت 01:36 ب.ظ http://http://moafiat.blogsky.com

پدرومادر فوت کرده باشن خواهر ۱۳سالش باشه بعدش برادرش ۲۲سالش باشه متاهل باشه میتونه کفالتو به عهده بگیره؟

سلام
تا جایی که اطلاع دارم بله میش ود. برای اطمینان بیشتر بهتر است به کمیسیون موارد خاص مراجعه شود

ذاکر 1395,06,07 ساعت 11:48 ب.ظ http:// معافیت

اگرپدر60ساله باشد وخواهربیوه ودارای دوفرزند دختر اگربرادربزرگترسرپرستی برگردن نگیردبرادردوم میتواند سرپرستی رابر گردن بگیرد ایا معاف میشود وهم چین دوخواهر مجرددرکنارش زندگی کندچی

سلام
معافیتی در پی نخواهد داشت مگر آنکه در کمیسیون خاص بررسی شود

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد